تبلیغات
music - موسیقی چیست؟
 
music
هنر اگر با عشق و بی هیچ چشم داشت مادی آغاز گردد ، اساتیدی همچون موزارت و باخ را پدید می آورد.
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


با عرض سلام و خوش آمد گویی خدمت تمامی دوست داران موسیقی ، بنده عرفان کرمی نوازنده مبتدی سه تار و هم چنین از محققان عرصه موسیقی هستم که تصمیم گرفتم تا مجموعه ای از تحقیقات خودم را در قالب مطالبی متنوع در این وبلاگ برای شما عزیزان قرار دهم. همچنین امیدوارم که توانسته باشم رضایت شما عزیزان را بدست بیاورم. همچنین خواهشمندم که ما را از نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود بی خبر نگذارید.

مدیر وبلاگ : mohammad karami
نویسندگان

موسیقی چیست و چگونه تعریف می شود :

موسیقی و تعریف آن فراتر از تعریف در الفاظ است و شگفتی آن نیز در همین است . به بیانی موسیقی جبران ناکامی های زبان است و شیوه ای برای بیان احساسات نا ملموس و مامنی است برای روح و آنجا که کلامی قادر به بیان احساس نیست ، موسیقی است که بار مسؤلیت احساسات و نا گفته های درونی روح آدمی را به دوش می کشد شنیدن یک آهنگ آرام بخش و جذاب می تواند به خستگی روزانه ما پایان دهد .

واژه موسیقی که در عربی قی تلفظ می شود ریشه یونانی دارد .

 

موسیقی چیست و چگونه تعریف می شود :

شاید هر گاه که از موسیقی می پرسیم تعاریف متفاوتی از آن دریافت کنیم که همه به نوعی درست و قابل تامل می باشند .

- بعضی موسیقی را تراوش احساسات و اندیشه های آدمی و مبین حالات درونی وی می دانند

- یا از آن به عنوان هنر بیان احساسات بوسیله اصوات یاد شده است

اما موسیقی و تعریف آن فراتر از تعریف در الفاظ است و شگفتی آن نیز در همین است . به بیانی موسیقی جبران ناکامی های زبان است و شیوه ای برای بیان احساسات نا ملموس و مامنی است برای روح و آنجا که کلامی قادر به بیان احساس نیست ، موسیقی است که بار مسؤلیت احساسات و نا گفته های درونی روح آدمی را به دوش می کشد شنیدن یک آهنگ آرام بخش و جذاب می تواند به خستگی روزانه ما پایان دهد .

واژه موسیقی که در عربی قی تلفظ می شود ریشه یونانی دارد .

کلمه موزیک از یونان آمده و در زمان قدیم تمام هنرها را موزیک می نامیدند و برای هر چیز رب النوعی داشتند و آن را (( موز )) می گفتند .

- آپولو apollo خدای شعر و موزیک و رهبر 9 الهه با اسامی زیر بود

1- اویتریپ euterp 2- پولی هیمنیا polyhymnia3- اراتو eruato4- تالیا thalia 5- ترب سیخوره terosichore 6- ملپومنه melpomene 7- کالییوپ kaliope 8- کلییو klio9- اورانیا -- urania، اما از دو هزار سال پیش کلمه موز پایه ی موزیک قرار گرفت و آنرا فقط به هنر موسیقی ( موزیک ) منحصر نموده اند .

در دوره ی اسلامی از زمان خلیفه عباسی توجه به آثار یونانی آغاز شد و سپس در همین دوران بود که واژه موسیقی راه یافته به تدریج جایگزین غنای عربی شد .

- بر اساس مدارک موجود واژه موسیقی و هم خانواده های آن در مفاتیح العلوم خوارزمی و رساله موسیقی اخوان الصفا دیده می شود که هر دو متعلق به سده چهارم هجری (( دهم میلادی )) است .

خوارزمی در تعریف موسیقی می گوید : موسیقی به معنی پیوند آهنگهاست ....

اما شاید در تعریفی ساده موسیقی را بتوان صداهای خوشایندی دانست که انسان از شنیدن آن احساس لذت می کند .

با بالا رفتن سطح فرهنگ و هنر مردم ، معلوم شد صداهای خوشایند ، صداهایی هستند که از نظمی خاص پیروی می کنند و بین آنها نسبت های معینی وجود دارد .

به همین خاطر عدد در موسیقی دارای اهمیت بسیاری است . تا جایی که فیثاغورث معتقد است که عدد اصل وجود در آفرینش است .

پیروان او اجسام را هر یک عددی می دانستند و معتقد بودند که چون کرات آسمانی و افلاک از یکدیگر فاصله های معینی دارند از نسبت آنها نغمه ها ساخته می شود و آوازها در اصل ناشی از حرکت افلاک هستند .

ابوعلی سینا می گوید : موسیقی علمی است ریاضی که در آن چگونگی نغمه ها ، از نظر ملایمت و تنافر و چگونگی زمان های بین نغمه ها بحث می شود تا معلوم شود که لحن را چگونه باید تالیف کرد .

ابونصر فارابی در احصاءالعلوم موسیقی را علم شناسایی الحان می داند که شامل دو علم است یکی علم موسیقی عملی و دیگری علم موسیقی نظری . امروزه نیز این تقسیم بندی در موسیقی وجود دارد .

افلاطون موسیقی را یک ناموس اخلاقی می داند که روح به جهانیان و بال به تفکر و جهش به تصور و ربایش به غم و شادی و حیات به همه می بخشد .

موسیقی مرزها را در می نوردد و زبانی می شود که تمامی ملل می توانند به آن سخن بگویند . اما باید به این نکته توجه داشت که درک و احساس از یک قطعه موسیقیایی بستگی دارد به عواملی همانند ، فرهنگ و محیط و جامعه ای که شنونده در آن رشد کرده و نوع اعتقادات و طرز تفکری که با آن عجین شده و سیاقی است که از آن تاثیر پذیرفته .

مرحوم خالقی در کتاب نظمی به موسیقی می نویسد : موسیقی صنعت ترکیب اصوات و صداهاست به طوری که خوشایند باشد و سبب لذت سامعه و انبساط و انقلاب روح گردد .

- شوپنهاور در تعریف خود می گوید : همه هنرها می خواهند به موسیقی ختم شوند .

بتهون در تعریف زیبای خود می گوید : موسیقی مظهری است عالیتر از هر علم و فلسفه ای .

اما موسیقی هر چه هست سر چشمه ایی از درون انسان دارد و مخلوقی است که از روح آدمی جان گرفته و به روح آدمی جان می دهد .

باید به این نکته نیز اشاره داشت موسیقی علاوه بر اینکه غذای روح است ، درمانی برای جسم نیز محسوب می شود . موسیقی به روح ما تعلق دارد و روح ما متعلق به همان جایی است که موسیقی ما به آن تعلق دارد .

موسیقی سنتی ایران ، شامل قطعاتی است که در مجموع به عنوان ردیف موسیقی ایرانی از آن یاد می شود. امتیاز موسیقی ایرانی در امکانات وسیع مقامی و ملودی های غنی آن است .

این موسیقی هنری است بسیار ظریف و عمیق با پیشینه ای غنی و تاریخی .

که نمونه آن را در طاق بستان در تصویری که خسرو پرویز در حال گوش دادن به نوای چنگ و عود است مشاهده می کنیم . باید به این نکته اشاره کرد که در سال گذشته هفت دستگاه موسیقی ایرانی به ثبت جهانی رسید و این مایه مباهات هنر و فرهنگ و هنرمندان این مرز و بوم است .

اما این هنر اصیل و نیاز بی گفتگوی روح آدمی در هیاهوی روزگار ما و عدم حمایت های مسولانه بی نشان شده است و چه بسا رو به انحطاط نهد .

باشد که به آن ارج نهند و نهیم .





نوع مطلب :
برچسب ها : موسیقی، موسیقی چیست، موزیک، موزیک چیست، تعریف موسیقی، افلاطون، موسیقی سنتی، انواع موسیقی،

جمعه 1 اردیبهشت 1391


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :